Evert
August 27, 2009, 8:45pm
1
Onlangs was ik op zoek op Google naar voorouders van mij, en kwam, via Google Books, het volgende gedeelte tegen in De Gids van 1894 (pagina 519-520):
Jeronimo de Vries heeft als ooggetuige den Schuttersmaaltijd vóór en ná de verminking gekend. In 1812 toch bestond de schilderij nog in hare oorspronkelijke afmeting. In genoemd jaar bracht de welbekende Parijsche kunstkenner Duchesne Aîné een bezoek aan het museum te Amsterdam en werden door hem als de breedte en de hoogte aangeteekend ongeveer 20 bij 15 voet, dat is 5,60 bij 4 meter (het doek in zijnen tegenwoordigen staat is 5,38 bij 2,27!); vóór de maand Augustus 1815 moet, tengevolge van den verwaarloosden, allertreurigsten toestand, waarin vooral het bovenstuk van het doek zich bevond, de afsnijding hebben plaats gevonden. In 't begin dier maand toch is de schilderij afgesneden overgebracht naar den Kloveniersburgwal en zijn de 2 ijzeren draaiarmen of kranen vervaardigd, waaraan de Schuttersmaaltijd aan den zuidelijken wand der groote zaal in het Trippenhuis moest worden bevestigd. Chris Meuli , die destijds aan het koninklijk museum werkzaam was en voor 't verdoeken van 13 schilderijen ƒ 117-10 ontving vond bij de genoemde afsnijding zijn werkzaam aandeel. De herinnering hieraan bleef gelukkig bewaard bij den oom van onzen J. Ph. van der Kellen, den heer J.P. Menger te Asten in Noord-Brabant - weleer essayeur aan 's Rijks Munt te Utrecht - die mij schreef ‘hoe hij zich nog zeer goed herinnert, dat Chris Meuli , bode aan de akademie van Beeldende Kunsten voor meer dan een halve eeuw aan hem persoonlijk heeft gezegd, dat hij eigenhandig het bovengedeelte van het bedoelde schilderij had afgesneden en zulks bij gelegenheid der overbrenging van het stuk uit het Paleis naar het Trippenbuis. Het juiste jaartal - laat de heer Menger volgen - waarop Meuli bovenstaande verklaring aflegde, is bekend, omdat er naar aanleiding van de toen juist verschenen aflevering van het Europeesch Museum 1840 (uitgave Sterk te Breda), waarin eene gravure van den Schuttersmaaltijd - onafgesneden - voorkomt, een gesprek op de Akademie ontstond, waarbij Meuli werd opgeroepen, om zich omtrent het schilderstuk te verklaren. Behalve het reeds medegedeelde zei Meuli toen nog, dat hij vroeger voor den Raad van de Akademie, eene zelfde verklaring had afgelegd.’ In overeenstemming hiermede schreef de direkteur van het Prentenkabinet van het Rijksmuseum, de heer J. Ph. van der Kellen, mij: ‘lk heb Chris Meuli meermalen gesproken en weet wel, dat ik als jongen hem altijd voor een halven beul aanzag, omdat mijn oom Menger mij verteld had, dat hij de man was, die de van der Helst afgesneden had.
Het originele schilderij:
De huidige versie:
Het Rijksmuseum lijkt niet zeker te zijn. Hier staat alleen maar:
De Bartholomeus van der Helst web site heeft geen enkele vermelding over deze zaak.
Wat ik mij nu eigenlijk afvraag is… Is Chris Meuli(e) een voorouder van mij?
Uit bovenstaande informatie begrijp ik dat hij destijds bij het Koninklijk Museum (nu Rijksmuseum) in dienst was. Ik vraag me af of ze daar nog personeelsgegevens hebben van bijna 200 jaar geleden…